Monday, August 21, 2006

Bloomsday

Bloomsday
Když si dáte do vyhledávače www.google.com slovo bloomsday, vypadne vám 82 500 odkazů.
Dne 16. 6. 2006 uplyne 102 let ode dne, do kterého promítnul James Augustine Joyce svůj román Odysseus.Ten se odehrává v jednom dni 16.6.1904 v Dublinu. Odysseus se stal přelomovým dílem a vyvolal obrovskou odezvu i když z počátku spíše negativní. Jen knihy o tomto románu by zaplnily několik knihoven.Včera jsem si na to vzpomenul ve vlaku cestou z Prahy, kde jsem si koupil knihu Bergsonova filosofie a tím se mi vybavil seznam knih z pozůstalosti mé maminky o kterých si myslela, že by je syn měl přečíst, aby nebyl blbec. Mezi nimi byl,mimo jiné, Odysseus od Jamese Joyce, Proustovo Hledání ztraceného času a Bergsonovská filosofie.Všemi knihami, včetně uvedených. jsem se statečně prokousal. První jsem začal číst Odyssea, který se mi z počátku zdál naprosto nečitelný, ale s odstupem dvou let jsem poznal jeho kouzlo. Bloomsday je slavnost která vznikla na počest románu. Irové tento den slaví s velkou pompou.Letos v Dublinu probíhá od 1.7.2006 do 31.8.2006 festival . . Bloomsday se slaví po celém světě přibližně od 50 tých let minulého století, kdy se začali scházet příznivci a obdivovatelé Jamese Joyce a pořádali předčítání z Odyssea. Svátek Bloomsday je pojmenován podle postavy Leopolda Blooma ,který v tento den jde zakoupit ledvinky ke snídani pro svou ženu Molly .Mezi řadou osob je v románu postava Stephana Dedala, která má silně autobiografické rysy.James Joyce by jistě netušil, že právě tento den se stane slavný. V dublinských restauracích dostanete ledvinky a la Bloom a irové kolem vás chodí v maskách a určitě někde probíhá čtení z Odyssea.Takže končím z V+W : "Seďte klidně na židli čtěte bibli "Oddysea" tam to všechno je!"

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home