Friday, January 26, 2007

Proč jsem stále optimistou

V současné době vládne v celé zemi velká rozladěnost z politického života. Předvolební a povolební boj vypukl v celé své kráse.Osobně jsem stále pozitivního ladění,důvodem bude asi kniha Ferdinanda eroutky:Budování státu I-IV. A další knihy pojednávající o problematice první republiky. Budování státu mně provázelo prakticky celý život.Poprvé jsem tuto knihu četl jako student,diky tomu ze ji rodiče měli vknihovně.Tenkráte jsem ji četl,protože jsem chtěl vědět jak vypadalarepublika mých rodičů.Podruhé kolem roku 1990 kdy někdo osvícený ji vydal v krásnem vydání v kožené vazbě. Tehdy jsem se snažil vyčíst co nás čeká..Potřetí jsem si úryvky četl před senátními volbami.V současné době si Peroutkově Budování státu listuji.Je pravdou ze je velkáanalogie mezi lety popisovaným a dnešními ,což mne uklidnilo a stal jsem seoptimistou. Ne se vším ,co se zde děje, souhlasím,ale zase můj pohlednení,při pohledu na politickou scénu tak skepticky.Je pravdou ze analogii přibývá.Na některé věci se vsak poněkud zapomíná a proto bych si dovolil citovat Aloise Rašína/J.Šetřilová:Alois Rašín/Je to jeho dopis zkorespondence s E.Benešem ze 4 ledna 1919.Beneš se táže ze Ženevy ministra Rašína:"Co se to proboha děje v naší republice?Jak to,že padlo tolik bankovní domů, mezi lidem narůstá nespokojenost, mezi poslanci bují korupce,pokračují hádky v parlamentu,tolik průmyslových podniků zkrachovalo. Ekonomická situace je velmi špatná a nic nefunguje". Rašín si sedl a napsal dopis:/kráceno/"obyvatelstvo,stůně třemi těžkými chorobami.První z těchto choroba jest zlenivěni a zlenošení obyvatelstva a to, že tento národ odvykl pracovati, a vojáci ,kteří se vrací z fronty, odvykli práci úplně.. Druhou velkou chorobou jest to,že národ je levicového myšlení a věří se všemoc státu....Každá činnost má být státem nejen řízena ale i placena....a tak se přichází s návrhy,ze se výrobcům se státní pokladny má připlatit, aby se to v prodeji mohlo dáti laciněji.... každý raději očekává pomoc od státu,místo aby vlastní pílí svůj majetek rozmnožiti ráčil. Třetí chorobou jest,ze lid si mysli, ŽE SVOBODA PŘEDPOKLÁDÁ NEPOSLUŠNOST A ŽE SVOBODA ZNAMENÁ ZÁKAZ POROUČENÍ".Tolik Rašín.Osobně si myslím ,že obyvatelstvo stále stůně těmito třemi těžkýmichorobami a politici většiny směrů rovněž. Vzhledem k tomu,ze první republika byla poměrně úspěšná jsem v současnédobě utvrzován ve svém optimistickém náhledu na současné dění bez "blbé nálady"-

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home